צריכת קפאין בזמן הנקה

קפאין הוא אחד הסמים הנצרכים ביותר בעולם. הוא מצוי במשקאות שונים כגון קפה, תה, קולה, משקאות אנרגיה וכן במוצרי מזון ותרופות. כמות הקפאין במשקה תלויה בגודל הכוס ובצורת ההכנה (קפה שחור “בוץ” לעומת קפה נמס לדוגמא).

מעבר הקפאין לחלב

זמן המעבר של קפאין לחלב אם משתנה מאם לאם, אך לרוב, רמות שיא של קפאין יימצאו בחלב אם כ- 60 דקות לאחר הצריכה. כמות הקפאין שעוברת לתינוק היא פחות מ- 1% ומשום כך צריכה של כשתי כוסות קפה (180-60מ”ג קפאין) נחשבת חסרת משמעות מבחינה קלינית עבור התינוק. לקפאין בגופם של תינוקות בני יומם (ניו-בורן) ייקח יותר מ- 80 שעות להתפנות, ולכן הוא עלול להצטבר בגופם. החל מגיל שישה חודשים גופם של התינוקות מסוגל לפנות את הקפאין תוך כשעתיים וחצי.

השפעות הקפאין על הרכב החלב

שתייה של שלוש כוסות קפה ויותר ביום עלולה להפחית את רמת הברזל בחלב אם ביותר משליש ביחס לאימהות שאינן צורכות קפה כלל, לא בשל הקפאין אלא בשל הימצאות של חומצות כלורוגניות בקפה.. כמו כן נמצא שצריכת קפה ממושכת של האם המניקה, עלולה לגרום לאנמיה אצל התינוק היונק.

השפעות הקפאין על התינוק

נראה שיש קשר בין צריכה של יותר מ-300 מ”ג קפאין ביום (כשלוש כוסות קפה) לבין חוסר שקט ועצבנות ודפוסי שינה קלה אצל התינוק. כמו כן נמצא כי עישון סיגריה נוסף על צריכה של קפאין אף עשוי להדגיש תופעות אלו.

אז… קפאין – כן או לא?

מכול האמור לעיל עולה שככל הנראה ניתן לצרוך קפה במתינות ורחוק ככל האפשר מזמן ההנקה. עם זאת כל תינוק עשוי להגיב אחרת לכמויות הקפאין שהאם צורכת. מומלץ לעקוב אחר התינוק ואם את חושדת שישנה השפעה של צריכת הקפאין שלך על מצבו או התנהגותו, כדאי לשקול להפחית את כמות הקפאין הנצרכת או לשתות משקאות נטולי קפאין בחודשים הראשונים לאחר הלידה.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments