גמילה מהנקת לילה

בתקופת חייו הראשונה התינוק אינו יודע להבחין בין יום ולילה. ההנחיה להניק לפחות שמונה פעמים ביממה ולפי דרישת התינוק תכלול הנקות במהלך היום והלילה.  גופו של התינוק מייצר רק רמות נמוכות של הורמון המלטונין, שגורם לנו להבחין בין חושך לאור, ואימהות רבות מבחינות שתינוקן ישן בין הנקות זמן רב יותר דווקא במשך היום.

רמות המלטונין בגופו של התינוק עולות לרמה מרבית  תוך מספר חודשים וייתכן שהוא יתחיל לישון ברצף כמה שעות גם בלילות לפני גיל חצי שנה ותדירות הנקות הלילה תפחת.

עם המעבר למזון מוצק בסביבות גיל חצי שנה, חזרת האם לעבודה (או לימודים) והעברת הטיפול בתינוק לידיים נוספות, התנהלות ההנקה משתנה ועשויה להשפיע על הלילות. יש תינוקות שכבר החלו לישון בלילות כמה שעות ברציפות ועם חזרת האם לעבודה מבקשים לינוק יותר בלילה. זוהי דרכם להשלים שעות שהות במגע עם אמם, שהרי הנקה היא הרבה יותר  מאוכל.

מנקודת מבטם של אנשי מקצוע תינוקות זקוקים להאכלה בלילה בתדירות כזו או אחרת בשנה הראשונה לחייהם. כשנראה כי התינוק כבר אינו זקוק לכך, סביב גיל שנה (וייתכן גם מעט אחרי או לפני) ניתן להתחיל לחשוב על גמילת לילה תוך הבאה בחשבון של כמה שיקולים: מידת הצורך שלך במנוחה, מספר הפעמים שתינוקך מתעורר בלילה, מקום הלינה שלו, יכולת ההבנה שלו ומידת ההחלטיות שלך לגמול אותו מהנקות לילה.

בתחילת התהליך הפעוט יתעורר ויהיה צורך להיענות לצורך שלו בקרבה בדרכים אחרות כמו נשיאה על הידיים. ניתן להסביר לו שהציצי ישן בלילה או צריך גם הוא לנוח ושיתעורר בבוקר. ככל שהוא גדול יותר גדלה ההבנה שלו והיכולת לשתף פעולה. גם האב יוכל להיות שותף בתהליך.

גמילה איננה מאבק. אם התחלת בתהליך ונראה שאת או תינוקך אינכם בשלים עדיין  ניתן לגלות גמישות, לעצור בכל רגע, לבחון את המשך הדרך ולדחות את התהליך להמשך, הוא לא בלתי הפיך.

 

לצד היכרות עם צורכי התינוק והאם שמאפשרים גמילת לילה חשוב לדעת מהם המצבים שבהם לא נדרשת בהכרח גמילת לילה:

  • אם אחת הסיבות לרצון לגמול מהנקת לילה היא הצורך שלך לנוח ורצונך שבן הזוג או אדם אחר יאכיל את התינוק, תוכלי לשקול להכין לתינוק בקבוק עם חלב שאוב. הורים רבים סבורים שמתן בקבוק עם תמ”ל לפני השינה או בלילה ישביע את התינוק ויגרום לו לישון שינה רציפה ארוכה יותר. ממחקרים עולה שאין הדבר כך, ובכל מקרה לא מומלץ להשתמש בהאכלה בבקבוק כאמצעי הרדמה. אם את מתרשמת שהתינוק אינו זקוק להאכלה בלילה, אין סיבה וצורך להחליף את ההנקות במתן בקבוק.
  • עששת הנקה – אחת הסיבות המדווחות לגמילת לילה היא תופעה שנקראת שלא בצדק עששת הנקה. היא נצפית בתינוקות שניזונים בלילה, כולל אלו שיונקים, אך שכיחה יותר בקרב תינוקות  שהורגלו להירדם עם בקבוק (עם תמ”ל או  משקה ממותק) והנוזל מטפטף  לפיהם ובא במגע מתמשך עם השיניים. בהנקה הנוזל מגיע היישר לגרונו של התינוק ולא משתהה על שיניו. עם זאת מכיוון שבלילה כמות הרוק שבפה פוחתת והסיכון לעששת עולה ייתכן שלאחר מעקב אחר מצב העששת יומלץ להפסיק בכלל את ההזנה בלילה של פעוט עם עששת גם כשמדובר בהנקה.

 

הורים טריים מוכנים לתת לא מעט עבור שינה טובה של כמה שעות. בדרך כלל שינה רציפה של תינוק או פעוט נמשכת כמה שעות בודדות … יעברו חודשים ואף שנים עד פיתוח דפוסי שינה רציפה של עשר שעות או יותר.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments